zondag 19 juli 2015

Slapeloos nachtje!




De tijden dat ik echt veel op karper jaag zijn wel verleden tijd. Tegenwoordig vind ik mijn voldoening vooral in het vissen met de pen. Mijn neven Sven en Jeroen hebben nog nooit in de nacht gevist. Zij hadden wel zin in een nachtelijk avontuur. Aangezien ik niet de beroerdste ben ga ik wel mee, of zou het gewoon zijn omdat ik er ook erg veel zin in heb? We besluiten een nachtje te doen op een watertje waarvan ik zeker weet dat ze wat kunnen gaan vangen, zeker na een aantal dagen voeren moet dat gaan lukken.
Een riviertje(de boven Mark) dat ontstaat in Belgiƫ en eindigt in Breda in de stads singels heeft een prima karperbestand, niet de grootste, maar wel altijd actie! Het enige probleem is dat er redelijk veel gevist wordt. Aangezien we drie dagen vooraf gaan voeren moeten we onze stek zorgvuldig uitkiezen. Sven gaat de woensdagavond mee op pad. Bewapend met 6 kg geweekte en gekookte mais rijden we wat rond. Een doodlopend weggetje brengt ons bij een super mooie visstek. Een diepe bocht met links lelies en rechts riet. Veel ruimte voor de tenten en een mooie berm voor de hengels. Opvallend is hier de rust, geen rommel, geen sporen van plat getrapt gras, geen resten van visafval. Een stek die niet veel bevist wordt, ideaal voor ons.
De mais wordt verdeeld over een strook van 100 meter, dit zorgt er voor dat de karpers alles af gaan zoeken om de laatste restjes mais te vinden. 6 kg mais lijkt veel, maar de enorme scholen brasem vormen hier het probleem. Strijkt er een school neer op je voerstek is die zo leeg, het mag dus ietsjes meer zijn. De dagen daarna bouwen we de hoeveelheid wel enigszins af om de karpers niet te verzadigen. 5 kg op donderdag en 3 op vrijdag. Op zaterdag gaan we vissen.

Zaterdagavond 18.30 uur komen we aan bij het water. Heel de week is er niet gevist en hebben de karpers kunnen wennen aan het voer. Als eerste wordt er gevoerd met mais, 1 kg over de gehele linie, daarna worden de tenten opgesteld. Jeroen is als eerste klaar en steekt alvast de bbq aan, Sven vind het wel interessant en doet mee. Ondertussen steek ik de steunen in de grond. Aangezien Jeroen en Sven geen pas hebben voor dit riviertje vissen we ieder maar met een hengel. Mocht er controle komen zijn we niet in overtreding aangezien ik met drie hengels en in de nacht mag vissen. Ik begrijp heel goed dat we eigenlijk in overtreding zijn, maar waar moeten ze anders nachtvissen? Moeten ze voor die ene nacht dan een pas van 10 euro gaan kopen? Of lid worden van een vereniging waar het wel mag? Dit zou in Nederland wel een beetje beter geregeld mogen zijn!
Na de hamburgers en de speklappen besluiten we de montages in orde te brengen en in te gooien. Aan iedere hengel gaan twee 14mm bollies en per hengel worden er 25 bijgevoerd. Dat moet volstaan!

Na een half uurtje is het de hengel van Sven die als eerste beet krijgt, een mooie karper van een kilo of vier is de pineut. Ondanks dat hij weinig ervaring heeft gaat het drillen Sven prima af. Daarna blijft het lang stil, heel lang. We kletsen wat, drinken wat, eten wat en spotten hier en daar wat karpers, ze zijn er dus wel. Uiteraard gaan die vannacht als we liggen te slapen pas azen, dan is het pas echt rustig.
Wanneer we net in ons slaapzak liggen is het weer de hengel van Sven die vertrekt, ik ben er snel bij en pak de hengel voor de vis de lelies kan bereiken, Jeroen is aan de beurt en neemt het over. Jeroen is goed bezig en landt een even grote karper als Sven. We besluiten hem te zakken om morgenochtend bij het eerste licht wat plaatjes te schieten. Daarna gaat het rap, iedere keer als wel liggen en de rust is wedergekeerd krijgen we beet, de volgende drie vissen komen alle van Jeroen zijn hengel. 
De laatste aanbeet is voor mij, ondertussen is het al licht wanneer ik naar buiten kom om de hengel uit de steunen te nemen. Een grote gouden vlek is het eerste dat me opvalt. Met mijn slaperige kop heb ik het niet meteen door, maar de goudkarper hangt toch echt aan de aan de andere kant van mijn lijn. Hij blijkt beresterk voor zijn grote en  ik ben er erg blij mee, zo vaak vang je ze niet en hij is nog puntgaaf ook. Met zes aanbeten en evenveel gelande karpers was het goed verdeeld vannacht.
Aangezien het al licht is besluiten we direct foto’s te maken. Als het dan begint te druppelen besluiten we ook maar op te ruimen. Dat blijkt een goede zet want op het moment dat we de bus in stappen begint het flink te regenen.

We hebben weinig geslapen, maar met vijf karpers en een goudkarper hebben we een erg goede en gezellige nacht gehad. Voor Sven en Jeroen smaakte het naar meer, uiteraard sluit ik me er dan weer bij aan….

Martijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten