zaterdag 19 december 2015

Wedstrijd Grevelingen 2015




Een paar zondagen geleden moest er weer gestreden worden om de zoutwaterbokaal van onze hengelsportvereniging. Al jaren vissen we deze op de Grevelingen, een leuk water met af en toe prima vangsten en mooie vissen. Rond de klok van 7.30 uur werd er koers gezet richting de diepe kuil van Scharredijke, een bekende stek die vaak aardig wat vis oplevert.
Als om 8.15 uur het startsignaal klinkt wordt er vol goede moed door de deelnemers scherp gevist. 19 deelnemers deden mee aan de wedstrijd, zelf heb ik mijn dochter Bente mee genomen voor haar eerste viservaringen vanaf de boot. Spannend was dat wel, na een avond van moeilijk in slaap komen was ze ook niet echt uitgeslapen, ik ken het nog van vroeger….

Hoewel ik echt wel graag in wedstrijdverband vis en dan ook uren geconcentreerd vis staat deze dag toch echt in het teken van Benthe! Wanneer er na 1,5 uur nog geen vis uitgekomen is besluit Henk, schipper van de Hendrik H. het wat ondieper te gaan proberen, dat werpt zijn vruchten af. Hier en daar kwamen er wat bolkjes en wat wijting naar boven, afgewisseld met mooie horsmakrelen een prima visserij.
Zelf ha ik ingezet op een snelle visserij, maar bleef aardig achter bij de rest en dan ga je denken: wat nu?

Snel wisselde ik naar een zeer subtiele visserij. met een staande lijn van 30/00, metalen afhouders van 0.6mm en een haakmaatje 8 aan een 16/00 aaslijn deed wonderen. Hoewel we nu al halverwege de wedstrijd zaten begon het er toch goed uit te zien, de inhaal race was begonnen. Benthe vermaakte zich prima, hoe ze het deed weet ik niet maar vis vangen deed ze, nog meer dan de meeste vissers aan boord. Ze ging helemaal op in het laten zakken van de montage, het in de gaten houden van de top en het binnen draaien, de rest deed ik voor haar.

Plots dook er een zeehond op naast de boot, vissen was er niet meer bij, wat een ervaring je eerste zeehond…. Voorzichtig probeerde ik hem te lokken met wat steenbolkjes, na een kwartier had hij het door en gretig pakte hij alle vissen die we hem aanboden, wat een mooi schouwspel zeg, zeker voor Benthe, die vergat alles om haar heen.
Om de wedstrijd toch niet geheel uit het oog te verliezen besloot ik na een half uur weer door te vissen. Het lukte me niet meer om de wedstrijd binnen te halen, maar met de laatste podiumplaats was ik niet ontevreden, zeker niet gezien het verloop van de dag. En zeg nu zelf; wanneer je je dochter zo ziet genieten van de dag doet de rest er eigenlijk al niet meer toe….

Martijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten