maandag 4 mei 2015

Baarzen en wormen!



We zitten alweer halverwege de gesloten tijd voor kunstaas. Alternatieve visserijen zijn er zat, maar een rover is ook wel weer eens leuk, gelukkig hebben we geen gesloten tijd voor de worm meer, en vriend Perca fluviatilis kan er echt niet van af blijven, sterker nog, het is en blijft een top aas voor de baars! Vanwaar die aantrekkingskracht? Gaat het om de geur, het kronkelen, is het gewoon een natuurlijk aas of is het een combi? Ik ga voor de laatste optie, hoe dan ook, ik weet niet beter dat een worm of een deel daar van vaak baars op de kant brengt, zo ook afgelopen zondag…..

Steeds vaker trek ik er met de dropshothengel op uit, gewoon omdat het een leuke manier van vissen is. Lekker licht bepakt de stad door op zoek naar stekjes waar baars of snoekbaars huist. Zondagochtend om 6uur glijdt de boot het water in. Het is weer is zeer aangenaam, lekker zacht en een klein briesje. Ideaal weer om lekker te driften. Na enkele minuten arriveren we op de eerste stek, een put van 4 meter diep omringd door ondiep water. In deze put verwachten we baars of snoekbaars. De dropshot wordt voorzien van drie dikke wormen. De put wordt een half uur bestookt, op een vermoedelijke beet na niets gevoeld, ook Bas wist niets te vangen. Een paar worpen naar het ondiepe werden beloond met een mooie 30er, we gaan er dus vanuit dat we ondiep meer kans maken.

Een brug waar 1,5 meter water onder staat heeft ons al vaker mooie rovers opgeleverd, maar baarzen hadden we hier nog niet gericht bevist. De boot werd vastgelegd aan de pijlers en vanuit het diepe viste we naar het ondiepe toe. Dropshotten is een visserij die je vooral op gevoel doet, we kunnen het dus prima combineren met een tweede hengel voorzien van een dobbertje. Deze wordt stevig op de bodem liggend uitgelood, uiteraard voorzien van een worm. Na een 20 tal minuten tikt de dobber op het water om vervolgens geleidelijk onder water te schuiven. Een stevige tik zet de haak, helaas los ik de vis na een paar luttele seconden. De tweede aanbeet is weer raak, helaas los ik deze mooie baars net voor de boot. Het haakje is een beetje aan de kleine kant, toch zal ik het er mee moeten doen, andere ben ik vergeten. Een halve worm lijkt beter te werken en achter elkaar tik ik een aantal mooie baarzen naar binnen. Bas blijft visloos. De dropshot levert ondertussen minder baarzen op, maar deze zijn wel wat groter.

Wanneer de beet er echt af is driften we langs wat obstakels, direct pak ik een baars en niet veel later ook een voor Bas, daar bleef het bij. Na de hoognodige sanitaire stop besluiten we de laatste anderhalf uur vol te maken onder de brug. Nu is het de beurt aan Bas, hij krijgt aanbeet naar aanbeet en haalt diverse mooie baarzen uit het water, bij mij blijft het aardig stil. Een half uur later is het gedaan, een uur later heb ik er twee bij gevangen en Bas niets meer, wanneer we weer een half uur verder zijn en geen enkele aanbeet meer hebben gehad is het mooi geweest, trossen los en richting huis….

De wormen hebben hun vangkracht weer overduidelijk bewezen, met een mooi aantal baarzen, een voorn, wat missers en hier en daar een verspeelde vis hebben we geen enkele reden tot klagen gehad! Zoals ik al zei bracht de dropshot grotere baarzen, maar wel wat minder dan de dobberhengel. Met een aantal mooie dertigers erbij was het met recht een top-ochtend!!

Martijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten