maandag 13 april 2015

Pennen op karper!



Zaterdagochtend 11 april, de eerste keer dat we er op uit trekken om te pennen dit jaar. Een nieuw water, nieuwe vissen. Rond de klok van 8uur arriveerde we aan het water, een oude afgedamde stroom met wat kleine karper waar redelijk veel gevist wordt. Alle karpervissers vissen op dezelfde stekken en het achterste gedeelte van het water wordt nooit bevist, dat wordt ons doel voor het komende voorjaar.
Vanochtend viel het allemaal niet mee en de koude wind die steeds meer aantrok maakte dat we niet lang hebben gevist, hooguit anderhalf uur. Beter gaan we de buurt verkennen en hier en daar wat peilen, vissen komt er nog wel van.

Na een dagje zeeland met het gezin begint het zondagavond weer te borrelen, ik moet er nog even tussen uit, even lekker ontspannen aan de waterkant. Matisse kon helaas niet, kan ik hopelijk een voorsprong nemen zo vroeg in het jaar….. vanwege de korte tijd die ik heb besloot ik naar een watertje te rijden waar ik aardig bekend ben en waar we de stekken inmiddels wel weten.
Na vissen op winde van twee weken geleden hield ik aardig wat voer over. De maden, casters en mais die ook overbleven werden hier doorheen gemengd en bewaard in de vriezer, vanavond zou het goed van pas komen. Het voer werd verdeeld over de vier stekken die ik om de beurt zou afvissen.

Na een half uurtje komt er plots een zoet sigaarluchtje voorbij, ik moest het even plaatsen, het kan maar van een persoon zijn: Matisse, ook hij heeft wat tijd over en geeft niet zomaar een voorsprong weg. Matisse neemt plaats op stekje vier en vangt er binnen no-time een aantal platte en een dikke voorn.
Als ik doorschuif naar stekje twee heeft Matisse een ander idee, hij gaat op een geheel nieuwe stek zitten, eentje waar het direct onder de kant vier meter diep is, geen alledaagse penstek is mijn idee, maar wie niet waagt, wie niet wint…. Theorieën over zwemroutes en koud water blijken helemaal zo gek niet te zijn als hij binnen vijf minuten met een kromme hengel staat. Na een mooie dril steek ik het net onder een mooie schub van 11kg, een beste openingsvis, maar nog belangrijker, de voorsprong. 

Goed en wel een klein uur gevist en leuk gevangen, de mazzelpik! De ondiepe stekjes die zo lekker in het avondzonnetje lagen brachten niets, helemaal niets voor mij……

Martijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten