vrijdag 31 oktober 2014

Dobberen op baars!



Na het succes van vorige week kon ik het niet laten afgelopen donderdagavond weer eens te gaan, de baarzen zitten er waarschijnlijk nog wel. Matisse moest werken tot 17uur, ik zou hem daar oppikken. Na wat te hebben gegeten arriveerde we rond 19uur op de stek, beetje te laat voor het tij, maar het laatste uur afgaand en twee uur opkomend zou voldoende kunnen zijn voor een leuk avondje baars vissen. Matisse had weinig vertrouwen in het vissen met kunstaas in het donker, ik heb daar wel vertrouwen in. Na wat wikken en wegen besloten we toch maar met de dobber te gaan vissen.
Met een dobber van 20 gram een onderlijn van fluorcarbon en een haak maat twee zouden we de baarzen aan de schubben moeten kunnen komen. De steekzagers waren enorm groot, gelukkig is het najaar en schuiven de baarsbekken daar zo overheen, een pendelrig acht ik dus niet nodig.
Na een half uur kon Matisse aan zijn eerste dril beginnen, een baars van pak m weg 45cm vergiste zich in de zager. Voor deze weer zwom pakte ook ik een baars. Zeker een mooie, sterk en goed gevuld. 

Daarna bleef het lang stil, verdacht stil, verder dan wat flauwe aanbeten kwamen we niet. Steeds weer voor de kant tegen de blokken die zelfde vervelende aanbeten. De dobber werd keer op keer ondergetrokken en losgelaten. Het werd zo erg dat iedere zager doormidden werd gebeten of van de haak gesnoept. Zeebaars was het duidelijk niet, maar wat dan wel? Ik kon het niet laten, ik zou en moest de boosdoener vangen. Na het monteren van een kleinere haak bleek het al snel te gaan om onze altijd weer terug kerende en vervelende vriend steenbolk!
We moesten dus wat verder uit de kant blijven vissen om geen aanbeten van deze jongens te krijgen. Helaas bleven de baarzen daar ook uit. Net voor vertrek probeerde ik het toch nog wat verder uit de kant en de gehele montage werd verschoven naar een diepte van 3,5meter. Enkele tellen later schoof de dobber gestaag weg en de derde baars was een feit. 

Voor ik Matisse het advies kon geven om wat verder en wat dieper te proberen stond ook hij met een kromme hengel, we houden elkaar namelijk goed in de gaten…. nummer vier. Niet veel later kon Matisse ook nog de vijfde baars van de avond bijschrijven, de afsluiter!


Komend weekend waag ik het er nog een keer op, maar dan weer met kunstaas. Het zal donker zijn als ik aankom en vis zo door tot een deel in het lichte. Ook zal ik wat steenbolken proberen te vangen voor onze snoek-avontuurtjes, want de periode om doodaas onder een dobber te hangen komen er weer aan……

Martijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten