woensdag 26 november 2014

Dagje Zoutelande!



Het lood is vaak zwaarder dan de vissen die je vangt, het is een eind rijden en het zand vind je weken later nog in de schuur. Nee, strand vissen is niet echt mijn ding, de waterweg kom ik daar in tegen wel graag. Een zandloze dijk, mooie vissen en ruige omstandigheden, met veel plezier smijt ik hier een stuk lood en een jojo richting de vaargeul. Toch hebben ze me weer een keer overgehaald om eens een dagje mee op het strand te gaan, volgens mij al twee jaar geleden.

Arjen had nog nooit op het strand gevist en wilde het maar wat graag leren, waarom ook niet dus? Rond de klok van 8 uur wierpen we de eerste keer in, laag water zou het net na tienen zijn. Een hengel voorzien van een wapperlijn de andere met 6mm draadstaal afhouders, in de laatste had ik het meeste vertrouwen. De eerste drie draaien wist ik vakkundig mijn lijnen inclusief vis vast te draaien in een groepje stenen. Gelukkig was het niet al te druk en kon ik een vak opschuiven, daar stond immers niemand.

Ook hier zat ik af en toe vast, maar ik verspeelde geen lijnen meer. Af en toe kwam er een wijting naar boven afgewisseld door zeebaarsjes en scharren. Eigenlijk had ik verwacht wat meer schar te vangen, maar die bleek niet thuis te zijn. Hoewel, niet bij ons dan. Een paar vissers verder op bleek een crack te staan die ons even scharles zou geven, hij wist er een heel aantal te vangen. Zijn geheim: ver, verder en wie het verst werpt pakt schar. De afhouders werden verwijderd en een wapperlijn met twee haken voorzien van impact-shields werd gemonteerd. Deze vlogen beduidend verder en warempel het laatste uurtje toch nog wat scharren weten te vangen en de wijtingen waren er ook beduidend groter.
Na een goede 4-5 uur vissen hielden we het voor gezien. Arjen had 15 vissen en ik rond de 25. Niet slecht, maar het kon beter.
Opvallend was hoe mager de wijtingen waren, op drie na allemaal scharminkels, over het gulletje nog niet gesproken.

Volgende keer maar weer naar de waterweg. Daar wordt nog wel een gulletje van formaat gevangen, iets waar je op het strand niet meer zo snel op hoeft te rekenen. Toch was het een aardige visdag en vanavond zal er een heerlijk stukje kibbeling op tafel staan, heerlijk.

Martijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten